lauantai 8. lokakuuta 2011

Opettajan lokikirja

Mitä opettajat oikein tekevät palkkansa eteen? Siinä on taatusti kysymys, jota jokainen muu kuin opettaja on joskus miettinyt. Seuraavassa anonyymi kuvaus yhdestä ihan tavallisesta maanantaityöpäivästä aamusta iltaan.

Herätys klo 6.45 ja työsähköpostin tarkistus, ei mitään yllättävää, mutta vastaamista vaativia kuitenkin
klo 7.21 tekstiviesti opettajakollega a:lle,pääseekö kyydillä töihin. Kyyti järjestyy.
Klo 7.41-8.07 a:n kyydillä töihin,keskustelua päivänpolttavista aiheista, matkalla kädennostoja oppilaille.
Klo 8.07 koululla oppilas a pyytää läppärin lisäämistä koulun verkkoon, aamukahvi saa odottaa..
Klo 8.15 oppilas a:n läppäristä saatu tarvittavat tiedot ylös
klo 8.16-8.30 opettajanhuoneessa aamukahvit, hyvät huomenet kollegoille, keskustelua välituntivalvonnan järjestämisestä ja valvontavuoroista. Opettaja b:n kanssa mietimme koulun kotisivujen rakennetta ja uudistamista.
8.30-8.45 oppilas a:n läppärin lisääminen koulun verkkoon onnistuu hitaasti, yhteyksissä ongelmia, mutta onnistuu lopulta
8.45 takaisin opettajienhuoneeseen. Uusintakokeiden tekoa historian ykköskurssille ja kurssikokeen laadinta filosofian ykköskurssille.
9.03 kokeet valmiit, syksyn abi käy kysymässä miten kirjoitukset meni. Käymme abin vastaukset keskustellen läpi 
9.12 seuraavan oppitunnin materiaalin ja suunnitelman läpikäynti ja tarkistus, vielä muutama lisäys.
9.20-9.30 välitunti, keskustelemme opettaja c:n kanssa jakson pidennetyistä oppitunneista. Sähköpostin tarkistus.
9.30-10.15 9 luokan oppitunti, aiheena Suomen vähemmistöt. Keskustelua rasismista ja sen muodoista, ryhmätyön aloittaminen. Tunnin aluksi oppilaat palauttavat kokeita. Aika normitunti
10.15-10.35 välituntivalvonta liikunnallisen opettaja d:n kanssa sujuu rauhallisesti. Toki perinteisesti oppilaita täytyy hivenen hoputtaa pihalle
10.35-11.05 kurssisuunnitelman päivitystä ja tekoa tänään alkavalle historian kakkoskurssille. Kopiokone temppuilee, joten ohjeiden monistus saa odottaa.
11.05-11.25 ruokailu sujuu rauhallisesti, keskustelua muiden opettajien kanssa.
11.25-11.35 kahvikupin äärellä seuraavan oppitunnin läpikäynti ja viimeistely.
11.35-11.45 välituntivalvonta sisällä sujuu ongelmitta, sananvaihtoa oppilaiden kanssa.
11.45-12.30 7 luokan oppitunti,aiheena höyryn voima liikenteessä ja teollistumisen ajan asuinolot maalla ja kaupungissa. Rauhallinen tunti sujuu tehtävien teon ja keskustelun merkeissä, ei läksyjä tällä kertaa.
12.30-12.45 välitunti opettajienhuoneessa sujuu kahvitellen ja työpöytää siivoten.
12.45-13.15 pian alkavan historian kakkoskurssin kurssiohjelman ja suoritusohjeiden monistus ja ensimmäisen tunnin tuntisuunnitelman läpikäynti. Huomenna alkavien lukiokurssien suunnittelua. Sähköposteihin vastaamista. Oppilaat b ja c ilmoittavat,että heillä menee espanjan tunti päällekkäin historian tunnin kanssa, kuittaan asian ja annan oppilaille kurssiohjeet ennen espanjan tunnin alkua
13.15-14.30 historian kakkoskurssin, eurooppalainen ihminen, ensimmäinen opetuskerta. Käymme läpi kurssin sisällön ja suoritusohjeet. Oppilaiden suureksi riemuksi kurssilla ei pidetä varsinaista kurssikoetta, vaan arviointi perustuu oppimispäiväkirjaan, tutkielmaan tai kirja-analyysiin, tuntikokeisiin ja tintiaktiivisuuteen. Ensimmäisen tunnin aikana mietimme historian merkittävintä henkilöä koskaan, opettaja turhatuu kun kaikilla ei ole mielipidettä. Tunnin lopuksi käsittelemme historiallisen tiedon luonnetta.
14.30-15.00 Kotimatka kollega a:n kyydillä sujuu leppoisasti jutellen
Ja seuraavana päivänä kaikki alkaa alusta.
Paitsi että on vielä nämä iltatyöt.
17.15-17.30 Työsähköpostien käsittelyä ja pari työpuhelua
20.15-21.15 kokeiden tarkistelua samalla Diiliä katsellen
22.00-22.15 Seuraavan päivän tuntien suunnittelua.

Millainen päivä sulla on huomenna? Mulla on normipäivä:)

Tuomas

ps. ensi viikon blogitekstin kirjoittajaksi haastan oppilaskunnan hallituksen aiheelle luontoliikuntapäivä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti